MBSR - program redukcji stresu oparty na uważności

Mindfulness –Based Stress Reduction to 8 tygodniowy program wzmacniający odporność na stres i kryzysy, wspierający nas w życiu osobistym i zawodowym

Międzynarodowe standardy

Program MBSR został opracowany 1979 roku w klinice Redukcji stresu na Uniwersytecie Medycznym w Massachusetts w USA przez  profesora Jona Kabata–Zinna i współpracowników. Obecnie stosowany jest w ponad 250 ośrodkach medycznych w USA i wielu ośrodkach w Europie i wspiera osoby cierpiące z powodu problemów zdrowotnych i psychologicznych, takich jak: chroniczny ból, nadciśnienie, choroby serca, choroby układu pokarmowego, zaburzenia lękowe, depresja, uzależnienia od substancji psychoaktywnych, zaburzenia odżywiania, syndrom przewlekłego zmęczenia i wypalenia.

Program  MBSR jest chroniony prawami autorskimi. Może być on prowadzony jedynie przez uprawnionych, certyfikowanych nauczycieli po ukończonym formalnym szkoleniu. Kurs MBSR jest przeprowadzany według takiego samego programu na całym świecie, zgodnie z międzynarodowymi standardami. Efekty programu MBSR zostały potwierdzone w licznych badaniach.

Dla kogo?   

Program MBSR kierowany jest nie tylko do osób chorych lub przeciążonych stresem i odczuwających dolegliwości psychosomatyczne.

Program ten wspiera wszystkich, którzy chcą zadbać o siebie i jakość swojego życia. 

To propozycja dla każdego kto chce:

  • odnaleźć większą równowagę wewnętrzną oraz dobre samopoczucie
  • zredukować stres w życiu osobistym/zawodowym i lepiej radzić sobie w stresujących sytuacjach
  • złagodzić objawy psychosomatyczne związane ze stresem – bezsenność, wypalenie, zmęczenie, wysokie ciśnienie i inne
  • lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami – przygnębieniem, napięciem, lekiem
  • radzić sobie z uporczywymi myślami, zamartwianiem się i negatywnymi myślami
  • poradzić sobie z uzależnieniami
  • rozwinąć umiejętność pełnego skupienia się, która zwiększa skuteczność i efektywność pracy oraz nauki
  • zwiększyć pewność siebie i samoakceptację
  • budować umiejętność skutecznego porozumiewania się z innymi

Praktyka uważności pozytywnie oddziałuje również na nasze zdrowie – znacząco wzmacnia działanie systemu odpornościowego, redukuje chroniczny ból oraz ma pozytywny wpływ na serce  i układ krwionośny.

Czytaj więcej o badaniach  

Jakakolwiek jest twoja praca i jakiekolwiek masz w życiu pasje, możesz się przekonać, że uważność wskaże Ci drogę do większej skuteczności w pracy i do odczuwania większego entuzjazmu.

Jon Kabat Zinn

Na świecie program MBSR jest stosowany w wielu dziedzinach, między innymi w szkolnictwie ( dla nauczycieli i uczniów), dla rodziców i przyszłych rodziców, w sporcie, dla osób starszych, jako wsparcie w dziedzinie onkologii – dla chorych i ich rodzin.

Praktyka mindfulness stosowana jest również w obszarze biznesu, dla pracowników i liderów w wielu międzynarodowych organizacjach: Apple Computer, Astra Zeneca Pharmaceuticals, Deutsche Bank, General Mills, Google, Facebook, Procter & Gamble, Starbucks, Yahoo!

Struktura i przebieg kursu

Program MBSR to rodzaj treningu. W czasie spotkań stopniowo wprowadzana jest praktyka mindfulness w różnych formach oraz omawiane są kolejne tematy. Umiejętności ćwiczone podczas kolejnych spotkań bazują na wcześniejszych, aby z tygodnia na tydzień rozwijać i wzbogacać naszą uważność oraz integrować ją z życiem codziennym.

 

Na program MBSR składają się:

  • jedno indywidualne spotkanie wstępne
  • 8 spotkań w grupie ( 2,5 godziny  jeden raz w tygodniu)
  • Jeden Dzień Uważności – 6 godzinny trening uważności
  • konsultacja indywidualna po zakończeniu programu

Uczestnicy zachęcani są również do kontaktowania się z trenerem pomiędzy spotkaniami. Wszyscy otrzymują materiały pisemne oraz nagrania audio – wspierające w wykonywaniu ćwiczeń uważności w domu.  Praktyka uważności pomiędzy sesjami jest integralną częścią kursu, od której zależą rezultaty programu.

Tematyka  kolejnych spotkań

  1. Co to jest uważność i jej znaczenie w naszym życiu – moje tendencje do nawykowego działania
  2. Rozwiązywanie problemów i spostrzeganie świata – moje ograniczające wzory myślenia
  3. Praktyka uważności w ruchu –  uważna joga
  4. Stres  i jego następstwa. Jak w uważny sposób odpowiadać na stres?
  5. Myśli – jak uważnie odnosić się do ciągłego natłoku swoich myśli?
  6. Radzenie sobie z trudnymi emocjami
  7. Porozumiewanie się i relacje z innymi
  8. Mój dobrostan – spojrzenie wstecz i moje cele

Warunki uczestnictwa

Koszt uczestnictwa w programie omówimy na spotkaniu wstępnym (płatność w ratach)

Cena obejmuje spotkania, materiały pisemne oraz nagrania.

 

Sprawdź termin najbliższej edycji programu MBSR

Aktualności

Serdecznie zapraszam do kontaktu

Jolanta Tadeusiak

Skontaktuj się...