Badania naukowe

Nasze ciało, umysł i emocje są ze sobą nierozerwalnie powiązane.

„Teoretycznie każda choroba jest psychosomatyczna, gdyż czynniki emocjonalne wpływają na procesy naszego ciała poprzez ścieżki nerwowe i hormonalne”

Franz Alexander

„Psychosomatic medicine”


Przeprowadzono wiele badań naukowych potwierdzających dobroczynne skutki, jakie praktyka uważności przynosi naszemu umysłowi, samopoczuciu, emocjom i zdrowiu. Stwierdzono następujące korzyści wypływające z regularnej praktyki uważności:

 

  • Spadek poziomu lęku, niepokoju, stresu, wyczerpania i poirytowania
  • Wzrost odporności psychicznej i fizycznej
  • Rozwój inteligencji emocjonalnej
  • Zmniejszenie podatności na depresję
  • Zmniejszenie ryzyka nawrotów depresji. Program MBCT oparty na uważności jest obecnie preferowanym sposobem leczenia depresji, rekomendowanym przez Brytyjski Narodowy Instytut Zdrowia i Doskonałości Klinicznej
  • Redukcja zachowań związanych z uzależnieniami
  • Polepszenie pamięci,
  • Zwiększenie umiejętności koncentracji
  • Redukcja chronicznego bólu – zmniejszenie poziomu odczuwania bólu fizycznego
  • Poprawa nastroju i jakości życia w stanach chronicznego bólu (bóle dolnych części pleców, fibromialgia) oraz w takich zaburzeniach jak: zespół jelita drażliwego, stwardnienie rozsiane, nowotwory
  • Wzmocnienie systemu opornościowego organizmu
  • Zmniejszenie poziomu hormonów stresu we krwi
  • Zmniejszenie ciśnienia krwi i obniżeni ryzyka pojawienia się nadciśnienia – zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia

Nasz mózg tworzy się i zmienia przez całe życie. Ta niesamowita jego elastyczność to inaczej neuroplastyczność. Tak jak możemy ćwiczyć mięśnie ciała, tak tez możemy ćwiczyć swój umysł, co powoduje zmiany w strukturach i aktywności naszego mózgu.

Wykazano pozytywny wpływ praktyki uważności na mózg

Zwiększenie gęstości istoty szarej w obszarach związanych ze samoświadomością, samokontrolą, uwagą, pamięcią i empatią

  • Uspokojenie aktywności w rejonach mózgu związanych z hormonami stresu (jądro migdałowate migdałowate)
  • Wzmacnianie obszarów związanych z poprawą nastroju i uczeniem się
  • W miarę starzenia się kora mózgowa staje się cieńsza – praktyka uważności zatrzymuje ten proces.

Ogólnie  stwierdzono, że praktyka uważności podnosi jakość życia i samopoczucie.


Źródła

1 Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Kreitemeyer, J. & Toney, L. (2006), ‘Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness’, Assessment, 13, pp. 27–45.

Więcej...