Szczęśliwy mózg?

Szczęśliwy mózg?

Zasiej myśl, a bierzesz czyn.

Zasiej czyn, a zbierzesz przyzwyczajenie.

Zasiej przyzwyczajenie a zbierzesz charakter. 

Zasiej charakter, a zbierzesz przeznaczenie.

XIX wieczne przysłowie angielskie

 

Wszystko co robisz i myślisz, na co kierujesz swoją uwagę  – kształtuje twój mózg, który tworzy się i zmienia przez całe życie. Jest zaprojektowany do uczenia się.

Codziennie dokonujesz zmian w mózgu, które utrwalają twoje nawyki myślenia czy zachowania – na dobre lub a złe.  Dzieje się tak za sprawą neuroplastyczności mózgu.  Wzrasta siła i ilość połączeń między neuronami, powstają nowe neurony – w zależności od tego na czym skupiasz uwagę,  „zapracowane obszary” są lepiej dokrwione.

Możemy wyćwiczyć przeróżne  umiejętności, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w strukturze mózgu.  Na przykład jeśli systematycznie ćwiczysz zamartwianie się czy samokrytykę  – twój mózg rozwinie odpowiednie struktury nerwowe, związane z niepokojem czy niskim poczuciem własnej wartości.

Wszystko co robisz i myślisz jest swego rodzaju praktyką,  która nie tylko wpływa na twoje samopoczucie ale również kształtuje twój mózg. Ważne pytanie więc brzmi: czy zmienia się on zgodnie z twoimi oczekiwaniami?   Co ćwiczysz codziennie? Co wzmacniasz?

Co praktykują ludzie nieszczęśliwi, na czym skupiają swoją uwagę?

  • Ciągłe wspominanie złych doświadczeń, ciągłe ich „przeżuwanie ”
  • Surowe oceny na własny temat, autokrytycyzm.
  • Ciągła rywalizacja i porównywanie się do innych
  • Niecierpliwość i pośpiech
  • Złość, ciągłe poczucie bycia urażonym
  • Ciągłe pragnienie i skupienie na tym, czego nie mam
  • Przeżywanie życia w fantazjach

Badania pokazują, że ludzie szczęśliwi praktykują….uważność

  • Pełna obecność tu i teraz, pełne skupienie na chwili obecnej
  • Zauważanie dobra, które już jest i cieszenie się nim
  • Bycie życzliwym dla samego siebie
  • Pielęgnowanie pozytywnych relacji i hojność w stosunku do innych i siebie
  • Cierpliwość

A co Ty wybierasz?

Jeśli wybierasz uważność – to ćwiczysz umiejętność, której wytrenowanie korzystnie i długotrwale poprawia samopoczucie i zdrowie psychiczne. Praktyka uważności :

  • zwiększa aktywność lewego płatu kory przedczołowej, hamującej emocje negatywne
  • zmniejsza aktywność ciała migdałowatego – odpowiedzialnego za reakcję stresową
  • zwiększa gęstości istoty szarej w obszarach związanych ze samoświadomością, samokontrolą, uwagą, pamięcią i empatią

8-tygodniowy trening uważności MBSR ( Mindfulness Bsed Stress reduction) da Ci okazję aby zaprzyjaźnić z praktyką uważności oraz nauczy Cię jak radzić sobie ze stresem, uporczywymi myślami czy trudnymi emocjami.

Mózg to najważniejszy organ Twojego ciała – możesz codziennie zmieniać go na lepsze!

Jolanta Tadeusiak

%d bloggers like this: